Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

SKBF-CSRE Bildungsbericht 2010 DE

skbf | csre Schweizerische Koordinationsstelle für Bildungsforschung 300 Literaturverzeichnis Faggiano, E.; Mariotta, M. & Origoni, P. (2007). Equi non per caso. I resultati dell’indagine PISA 2003 in Ticino. Bellinzona: Dipar- timento dell’educazione, Ufficio studi e ricerche Falter, J. M.; Ferro Luzzi, G. & Sbergami, F. (2008). Intergenerational Links and Upper Secondary Track Choice: Pattern and Consequences. Geneva: University [Mimeo] Falter, J.­M.; Pasche, C. & Hertig, P. (2007). Compétences, formation et marché du travail en Suisse. Une exploitation des résultats de l’enquête internationale sur les compétences des adultes (ALL). Neuchâtel: OFS Feinstein, L. (2002), Quantitative Estimates of the Social Benefits of Learning, 1: Crime (Wider Benefits of Learning Research Report, 5). London: University, Institute of Education Fergusson, D. M.; Horwood, L. J. & Beautrais, A.L. (2003): Cannabis and educational achievement (Addiction, 12, 1681–1692) Fletcher, J. M. & Lehrer, S.F. (2008): Using genetic lotteries within families to examine the causal impact of poor health on academic achievement [May 2009 under review] http://post.queensu.ca/~lehrers/genelotto. pdf (Stand: 3.6.2009) Fletcher, J. M. & Wolfe, B. L. (2008). Education and labor Market consequences of teenage childbearing: evidence using the timing of pregnancy outcomes and community fixes effects (NBER Working Paper, 13847) Foerster, F. & Faust, G. (2006). Eingangsvoraus- setzungen von Grundschullehramtsstudie- renden in Bamberg (Beiträge zur Lehrer- bildung, 1, 43–54) Forrer, E. & Wilhelm, E. (2006). Bachelor for the labour market. Professionally oriented higher education. Country report of Switzerland. Bern: Konferenz der Fachhochschulen der Schweiz Forschungsgemeinschaft PISA Deutschschweiz/ FL (2008). PISA 2006: Porträt der Kantone Aargau, Basel-Landschaft, Bern, Schaffhau- sen, St. Gallen, Thurgau, Wallis, Zürich. Zürich: KDMZ Francesconi, M. (2008). Adult Outcomes for Children of Teenage Mothers (Scandinavian Journal of Economics, 1, 93–117) Franzen, A.; Hecken, A.; Kopp, C. (2004). Bildungsexpansion und die geschlechts- spezifische Segregation an Schweizer Hochschulen (Soziale Welt, 3, 317–336) Franzen, A. & Meyer, R. (2009). Environmental Attitudes in Cross-National Perspective: A multilevel analysis of the ISSP 1993 and 2000 (European Sociological Review, forth- coming) Frey, A. (2004). Die Kompetenzstruktur von Studierenden des Lehrerberufs: Eine internationale Studie (Zeitschrift für Pädagogik, 4, 903–925) Frey, B. S. (2008): Happiness A Revolution in Economics. Cambridge MA.: MIT Press Frey, B. S. & Stutzer, A. (2002). Happiness and Economics: How the economy and institutions affect human well-being. Princeton: Princeton University Press Frick, A. (2008). Effizienz der kantonalen Ausgaben für die Berufsbildung (Die Volkswirtschaft, 6, 12–15) Fthenakis, W. E. (2003). Elementarpädagogik nach PISA. Wie aus Kindertagesstätten Bildungseinrichtungen werden. Freiburg: Herder Garcia­Aracil, A. & Van der Velden, R. (2008). Competencies for young European higher education graduates: labor market mismat- ches and their payoffs (Higher Education, 2, 219–239) Gardner, J. & Oswald, A. (2002). How Does Education Affect Mental Well-Being and Job Satisfaction? A summary of a paper presented to a National Institute of Economic and Social Research conference Gauthier, C. & Melouki, M. (2006). La recherche en formation à l’enseignement: état des lieux. In: C. Gauthier & M. Melouki (eds.) La formation des enseignants au Québec à la croisé des chemins. Saint-Nicolas: Presses de l’Université de Laval GDK [Schweizerische Konferenz der kantonalen Gesundheitsdirektorinnen und ­direktoren] (2006). Fachhochschule Gesundheit. http://www.gdk-cds.ch/72.0.html Gehrmann, A. (2007). Kompetenzentwicklung im Lehramtsstudium: Eine Untersuchung an der Universität Rostock. In: M. Lüders & J. Wissinger (Hrsg.): Forschung zur Lehrer- bildung: Kompetenzentwicklung und Programmevaluation. Münster: Waxmann Gerdtham, U. G. & Johannesson, M. (2001). The relationship between happiness, health, and socio-economic factors: Results based on Swedish microdata (Journal of Socio-Eco- nomics, 6, 553–557) Gmel, G.; Kuntsche, E.; Wicki, M. et al. (2009). Das European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD) in der Schweiz: Wichtigste Ergebnisse im Vergleich 2003 und 2007. Lausanne: SFA Goldhaber, D. & Anthony, E. (2007). Can Teacher Quality Be Effectively Assessed?: National Board Certification as a Signal of Effective Teaching (The Review of Economics and Statistics, 1, 134–150) Goldin, C. & Katz, L. F. (1998). The origins of technology-skill complementarity (Quarterly Journal of Economics, 3, 693–732) Goux, D. & Maurin, E. (2005). The Effects of Overcrowded Housing on Children’s Performance at School (Journal of Public Economics, 5–6, 797–819) Graham, C. & Pettinato, S. (2000). Happiness, Markets, and Democracy: Latin America in Comparative Perspective (Center on Social and Economic Dynamics Working Paper, 13) Grin, F. (2001). On Effectiveness and Efficiency in Education. Operationalizing the Concepts (Zeitschrift für Pädagogik, Supplement 43, 87–97) Grob, U. & Wolter, S. C. (2007). Demographic Change and Public Education Spending: A Conflict between Young and Old? (Education Economics, 3, 277–292) Grönqvist, E. & Vlachos, J. (2009). One Size Fits All? The Effects of Teacher Cognitive and Non-Cognitive Abilities on Student Achievement (SSRN Working Paper, 1311222) Groot, W. (1995). The wage effects of invest- ments in enterprise-related training (Empirical Economics, 1, 133–147) Groot, W. & Oosterbeek, H. (1992). Optimal Investment in Human Capital Under Uncertainty (Economics of Education Review, 1, 41–49) Grossman, M. (1972). On the concept of health capital and the demand for health (Journal of Political Economy, 2, 223–255) Grossman, M. & Kaestner, T. (1997). Effects of education on health. In: J. Behrman & N. Stancey (Eds.): The social benefits of education. Ann Arbor: The University of Michigan Press Guignard, N. & Tièche Christinat, C. (2007). Mathématique. Les élèves romands entre connaissances et compétences. Neuchâtel: IRDP (Bulletin d’information: Le point sur la recherche) Gundlach, E. & Wössman, L. (2004). Bildungs- ressourcen, Bildungsinstitutionen und Bildungsqualität: Makroökonomische Relevanz und mikroökonomische Evidenz. In: U. Backes-Gellner & P. Moog: Ökonomie der Evaluation von Schulen und Hoch- schulen. Berlin: Duncker & Humblot Haefeli, H.; Schräder­Naef, R. & Häfeli, K. (1979). Schulische Auslese bei Abschluss der Primar- schule. Bern: Haupt Haenni Hoti, A. (2007). Leistungsvielfalt als Herausforderung für den Englischunterricht (Beiträge zur Lehrerbildung, 2, 205–213) Haenni Hoti, A. & Werlen, E. (2007). Englisch- unterricht (L2) in den Zentralschweizer Primarschulen: Hat er einen positiven oder negativen Einfluss auf das Leseverständnis der Schüler/innen in Deutsch (L1)? In: E. Werlen & R. Weskamp (Hrsg.): Kommuni- kative Kompetenz und Mehrsprachigkeit. Baltmannsweiler: Schneider Häfeli, K. & Schellenberg, C. (2009). Erfolgs- faktoren in der Berufsbildung bei gefähr- deten Jugendlichen. Schlussbericht. Zürich: Interkantonale Hochschule für Heil- pädagogik Häfeli, K. & Walther­Müller, P. (Hrsg.) (2005). Das Wachstum des sonderpädagogischen Angebots im interkantonalen Vergleich. Steuerungsmöglichkeiten für eine integrative Ausgestaltung. Luzern: Edition SZH Halek, M. & Eisenhauer, J. G. (2001). Demogra- phy of risk aversion (Journal of Risk and Insurance, 1, 1–24) Handel, K. (2005). Die Umsetzung der Professorenbesoldungsreform in den Bundesländern. Osnabrück: Fachhochschule (Osnabrücker Arbeitspapiere zum Hoch- schul- und Wissenschaftsmanagement, 4)