Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

SKBF-CSRE Bildungsbericht 2014 IT

303 Rapporto sul sistema educativo svizzero | 2014 Bibliografia    Havnes, T., & Mogstad, M. (2012). Is universal child care leveling the playing field? (CESifo Working Paper no 4014). Munich: CESifo. Heckman, J., & Carneiro, P. (2003). Human capi­ tal policy (NBER Working Paper no 9495). Cambridge MA: NBER. Heckman, J. J., Humphries, J. E., & Mader, N. S. (2011). The GED. In: Handbook of the Eco­ nomics of Education (pp. 423–483). Amster­ dam: Elsevier. Heckman, J. J., & Masterov, D. V. (2007). The productivity argument for investing in young children (NBER Working Paper no 13016). Cambridge MA: NBER. Heckman, J. J., Stixrud, J., & Urzua, S. (2006). The effects of cognitive and noncognitive abilities on labor market outcomes and social behavior. Journal of Labor Economics, (3), 411–482. Heiland, F. (2009). Does the birth order affect the cognitive development of a child? Applied Economics, (14), 1799–1818. Helmke, A. (2008). Schule gestalten. System­ steuerung, Schulentwicklung und Unter­ richtsqualität. Seelze: Kallmeyer. Herzog, S. (2011). Über den Berufseinstieg hin­ aus: Berufsbiografien von Lehrerinnen und Lehrern im Blickfeld der Forschung. In: E. Terhart, H. Bennewitz, & M. Rothland (Hrsg.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster: Waxmann. Herzog-Punzenberger, B. (2009). Migration - In­ terkulturalität - Mehrsprachigkeit. In: W. Specht (Hrsg.), Nationaler Bildungsbe­ richt Österreich 2009 (vol. 2, pp. 161–182). Graz: Leykam. Herzog-Punzenberger, B., & Wroblewski, A. (2010). OECD thematic report on migrant education. Country background report Austria. Vienne: BMUKK. Heye, C., & Leuthold, H. (2006). Sozialräumli­ cher Wandel in der Agglomeration Zürich. Konsequenzen von Suburbanisierung und Reurbanisierung. disP – The Planning Review, (1), 16–29. Hiscock, H., Bayer, J. K., Price, A., Ukoumunne, O. C., Rogers, S., & Wake, M. (2008). Uni­ versal parenting programme to prevent early childhood behavioural problems: cluster randomised trial. British Medical Journal, (7639), 318–321. Hjalmarsson, R. (2008). Criminal justice in­ volvement and high school completion. Journal of Urban Economics, (2), 613–630. Hof, S., Strupler, M., & Wolter, S. C. (2011). Career changers in teaching jobs. A case study based on the Swiss vocational education system (IZA Discussion Paper Series no 5806). Bonn: IZA. Hof, S., & Wolter, S. C. (2012). Nachhilfe. Bezahlte ausserschulische Lernunterstützung in der Schweiz (Staff Paper CSRE no 8). Aarau: CSRE. Hollenstein, H., & Stucki, T. (2012). The «New Firm Paradigm» and the provision of trai­ ning. The impact of ICT, workplace organi­ zation and human capital. Swiss Journal of Economics and Statistics, (IV), 557–595. Huber, S. G., & Büeler, X. (2009). Schulentwick­ lung und Qualitätsmanagement. In: S. Blömeke, T. Bohl, & L. Haag (Hrsg.), Handbuch Schule (pp. 579–587). Bad Heil­ brunn: Klinkhardt. Hupka-Brunner, S., Meyer, T., Stalder, B. S., & Keller, A. (2011). PISA-Kompetenzen und Übergangswege: Ergebnisse aus der Schwei­ zer TREE-Studie. In: E. M. Krekel & T. Lex (Hrsg.), Neue Jugend, neue Ausbildung? Bei­ träge aus der Jugend- und Bildungsfor­ schung. Bielefeld: Bertelsmann. Hurwitz, M. (2012). The impact of institutional grant aid on college choice. Educational Eva­ luation and Policy Analysis, (3), 344–363. Husfeldt, V. (2011). Belastungsindex und Belas­ tungssituation in Aargauer Schulen. Eine Analyse auf der Grundlage von Daten der ex­ ternen Schulevaluation. Aarau: PH FHNW. Husfeldt, V. (2012). Création d’une base de don­ nées de tâches. Premier pas en vue de la véri­ fication des standards nationaux de forma­ tion (compétences fondamentales) Education CH, (3), 4–5. Hutterli, S. (2012). Coordination de l’enseigne­ ment des langues en Suisse: état des lieux – développements – perspectives (Etudes + rapports no 34B). Berne: CDIP. Ibraimovic, T. (2011). Entre intégration et ségré­ gation résidentielle: Un défi pour les villes. La vie économique, (11), 35–39. IRDP [Institut de recherche et de documentation pédagogique]. (2012). Pratiques cantonales concernant l’organisation d’épreuves, d’examens, de tests ainsi que l’obtention de certificats ou diplômes. Enseignement pri­ maire, secondaire premier cycle, Suisse romande. Tableaux comparatifs, année scolaire 2011-2012. Neuchâtel: IRDP. Isler, D., & Künzli, S. (2009). Schulische Praktiken in der Vorschule. Angebote zum Einüben ei­ nes schulischen Habitus in einem Deutsch­ schweizer Kindergarten am Beispiel der För­ derung von Sprache und Literalität. In: A. Brake & H. Bremer (Hrsg.), Alltagswelt Schu­ le. Die soziale Herstellung schulischer Wirk­ lichkeiten (pp. 211–229). Weinheim: Juventa. Isler, D., & Künzli, S. (2011). Untersuchung sprachlicher Praktiken in Familien und im Kindergarten: Methodologische und theore­ tische Grundlagen. Rivista svizzera di scien­ ze dell’educazione, (2), 191–208. Jacob, B. A. (2002). Where the boys aren’t: non- cognitive skills, returns to school and the gender gap in higher education. Economics of Education Review, (6), 589–598. Jaeggi, J.-M., Nidegger, C., & Schwob, I. (2012). Le suivi de la mise en place du REP de 2006 à 2009. Note d’information SRED, (52), 1–12. Jaeggi, J.-M., & Osiek, F. (2008). Extension du ré­ seau d’enseignement prioritaire à six nou­ velles écoles genevoises. Deuxième rapport intermédiaire. Année scolaire 2007-2008. Rapport de recherche. Genève: SRED. Jaffé, P., Moody, Z., & Piguet, C. (2012). Enquête valaisanne: harcèlement entre pairs à l’école. Premiers résultats. Sion: IUKB. Jansen, A., Strupler Leiser, M., Wenzelmann, F., & Wolter, S. C. (2012). The effect of labor market regulations on training behavior and quality: the German labor market reform as a natural experiment (Swiss Leading House on Economics of Education Working Paper no 83). Zurich: Swiss Leading House. Joensen, J., & Nielsen, H. (2009). Is there a causal effect of high school math on labor market outcomes? Journal of Human Resources, (1), 171–198. Joensen, J., & Nielsen, H. (2013). Math and gender. Is math a route to a high-powered career? (IZA Discussion Paper Series no 7164). Bonn: IZA. Joller-Graf, K., & Tanner, S. (2011). Integration geistig behinderter Sonderschülerinnen und -schüler in Regelklassen der Zentralschweiz (Forschungsbericht no 27). Luzern: PHZ. Joller-Graf, K., Tanner, S., & Buholzer, A. (2010). Integrierte Sonderschulung aus der Sicht der Regellehrpersonen. Revue suisse de pédago­ gie spécialisée, (5), 17–23. Jünger, R. (2008). Bildung für alle? Die schuli­ schen Logiken von ressourcenprivilegierten und –nichtprivilegierten Kindern als Ursa­ che der bestehenden Bildungsungleichheit. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaf­ ten. Jurajda, S., & Münich, D. (2011). Gender gap in performance under competitive pressure. Admissions to Czech universities. American Economic Review, (3), 514–518. Jürges, H., Kruk, E., & Reinhold, S. (2013). The effect of compulsory schooling on health – evidence from biomarkers. Journal of Popu­ lation Economics, (2), 645–672. Jürges, H., & Schneider, K. (2006). Dynamische Lohneffekte beruflicher Weiterbildung. Eine Längsschnittanalyse mit den Daten des SOEP. In: M. Weiss (Hrsg.), Evidenzbasierte Bildungspolitik: Beiträge der Bildungsöko­ nomie. Berlin: Duncker & Humblot. Jürges, H., & Schneider, K. (2010). Central exit examinations increase performance ... but take the fun out of mathematics. Journal of Population Economics, (2), 497–517. Jürges, H., Schneider, K., Senkbeil, M., & Carsten- sen, C. H. (2012). Assessment drives learning: The effect of central exit exams on curricular knowledge and mathematical literacy. Economics of Education Review, (1), 56–65. Juska-Bacher, B., Bertschi-Kaufmann, A., & Knechtel, N. et al. (2011). Literale Praktiken im Unterricht der Schuleingangsstufe. Rivista svizzera di scienze dell’educazione, (1), 69–87. Kaestner, R., & Grossman, M. (2009). Effects of weight on children’s educational achieve­ ment. Economics of Education Review, (6), 651–661. Kahanec, M., & Králiková, R. (2011). Pulls of in­ ternational student mobility (IZA Discus­ sion Paper Series no 6233). Bonn: IZA. Kam, C. D., & Palmer, C. L. (2008). Reconsidering the effects of education on political participa­ tion. The Journal of Politics, (3), 612–631. Kam, C. D., & Palmer, C. L. (2011). Rejoinder: reinvestigating the causal relationship bet­ ween higher education and political partici­ pation. The Journal of Politics, (3), 659–663. Kammermann, M. (2010). Job or further trai­ ning? Impact of the Swiss basic federal voca­

Übersicht