Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

SKBF-CSRE Bildungsbericht 2014 FR

303 L’éducation en Suisse | rapport 2014 Bibliographie    Heckman, J., et Carneiro, P. (2003). Human capi­ tal policy (NBER Working Paper, no 9495). Cambridge MA: NBER. Heckman, J. J., Humphries, J. E., et Mader, N. S. (2011). The GED. Dans: Handbook of the Economics of Education (pp. 423–483). Amsterdam: Elsevier. Heckman, J. J., et Masterov, D. V. (2007). The productivity argument for investing in young children (NBER Working Paper, no 13016). Cambridge MA: NBER. Heckman, J. J., Stixrud, J., et Urzua, S. (2006). The effects of cognitive and noncognitive abilities on labor market outcomes and social behavior. Journal of Labor Economics, (3), 411–482. Heiland, F. (2009). Does the birth order affect the cognitive development of a child? Applied Economics, (14), 1799–1818. Helmke, A. (2008). Schule gestalten. System­ steuerung, Schulentwicklung und Unter­ richtsqualität. Seelze: Kallmeyer. Herzog, S. (2011). Über den Berufseinstieg hin­ aus: Berufsbiografien von Lehrerinnen und Lehrern im Blickfeld der Forschung. Dans: E. Terhart, H. Bennewitz, et M. Rothland (éd.), Handbuch der Forschung zum Lehrer­ beruf. Münster: Waxmann. Herzog-Punzenberger, B. (2009). Migration - In­ terkulturalität - Mehrsprachigkeit. Dans: W. Specht (éd.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2009 (vol. 2, pp. 161–182). Graz: Leykam. Herzog-Punzenberger, B., et Wroblewski, A. (2010). OECD thematic report on migrant education. Country background report Austria. Vienne: BMUKK. Heye, C., et Leuthold, H. (2006). Sozialräumli­ cher Wandel in der Agglomeration Zürich. Konsequenzen von Suburbanisierung und Reurbanisierung. disP – The Planning Review, (1), 16–29. Hiscock, H., Bayer, J. K., Price, A., Ukoumunne, O. C., Rogers, S., et Wake, M. (2008). Uni­ versal parenting programme to prevent early childhood behavioural problems: cluster randomised trial. British Medical Journal, (7639), 318–321. Hjalmarsson, R. (2008). Criminal justice in­ volvement and high school completion. Journal of Urban Economics, (2), 613–630. Hof, S., Strupler, M., et Wolter, S. C. (2011). Care­ er changers in teaching jobs. A case study based on the Swiss vocational education sys­ tem (IZA Discussion Paper Series, no 5806). Bonn: IZA. Hof, S., et Wolter, S. C. (2012). Nachhilfe. Bezahl­ te ausserschulische Lernunterstützung in der Schweiz (Staff Paper CSRE, no 8). Aarau: CSRE. Hollenstein, H., et Stucki, T. (2012). The «New Firm Paradigm» and the provision of trai­ ning. The impact of ICT, workplace organi­ zation and human capital. Swiss Journal of Economics and Statistics, (IV), 557–595. Huber, S. G., et Büeler, X. (2009). Schulentwick­ lung und Qualitätsmanagement. Dans: S. Blömeke, T. Bohl, et L. Haag (éd.), Hand­ buch Schule (pp. 579–587). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Hupka-Brunner, S., Meyer, T., Stalder, B. S., et Kel- ler, A. (2011). PISA-Kompetenzen und Über­ gangswege: Ergebnisse aus der Schweizer TREE-Studie. Dans: E. M. Krekel et T. Lex (éd.), Neue Jugend, neue Ausbildung? Beiträ­ ge aus der Jugend- und Bildungsforschung. Bielefeld: Bertelsmann. Hurwitz, M. (2012). The impact of institutional grant aid on college choice. Educational Eva­ luation and Policy Analysis, (3), 344–363. Husfeldt, V. (2011). Belastungsindex und Belas­ tungssituation in Aargauer Schulen. Eine Analyse auf der Grundlage von Daten der ex­ ternen Schulevaluation. Aarau: PH FHNW. Husfeldt, V. (2012). Création d’une base de don­ nées de tâches. Premier pas en vue de la véri­ fication des standards nationaux de forma­ tion (compétences fondamentales) Education CH, (3), 4–5. Hutterli, S. (2012). Coordination de l’enseigne­ ment des langues en Suisse: état des lieux – développements – perspectives (Etudes + rapports, no 34B). Berne: CDIP. Ibraimovic, T. (2011). Entre intégration et ségréga­ tion résidentielle: un défi pour les villes. La vie économique, (11), 35–39. IRDP [Institut de recherche et de documentation pédagogique]. (2012). Pratiques cantonales concernant l’organisation d’épreuves, d’examens, de tests ainsi que l’obtention de certificats ou diplômes. Enseignement pri­ maire, secondaire premier cycle, Suisse romande. Tableaux comparatifs, année scolaire 2011-2012. Neuchâtel: IRDP. Isler, D., et Künzli, S. (2009). Schulische Praktiken in der Vorschule. Angebote zum Einüben ei­ nes schulischen Habitus in einem Deutsch­ schweizer Kindergarten am Beispiel der För­ derung von Sprache und Literalität. Dans: A. Brake et H. Bremer (éd.), Alltagswelt Schule. Die soziale Herstellung schulischer Wirklichkeiten (pp. 211–229). Weinheim: Ju­ venta. Isler, D., et Künzli, S. (2011). Untersuchung sprach­ licher Praktiken in Familien und im Kinder­ garten: Methodologische und theoretische Grundlagen. Revue suisse des sciences de l’éducation, (2), 191–208. Jacob, B. A. (2002). Where the boys aren’t: non- cognitive skills, returns to school and the gender gap in higher education. Economics of Education Review, (6), 589–598. Jaeggi, J.-M., Nidegger, C., et Schwob, I. (2012). Le suivi de la mise en place du REP de 2006 à 2009. Note d’information SRED, (52), 1–12. Jaeggi, J.-M., et Osiek, F. (2008). Extension du ré­ seau d’enseignement prioritaire à six nou­ velles écoles genevoises. Deuxième rapport intermédiaire. Année scolaire 2007-2008. Rapport de recherche. Genève: SRED. Jaffé, P., Moody, Z., et Piguet, C. (2012). Enquête valaisanne: harcèlement entre pairs à l’école. Premiers résultats. Sion: IUKB. Jansen, A., Strupler Leiser, M., Wenzelmann, F., et Wolter, S. C. (2012). The effect of labor market regulations on training behavior and quality: the German labor market reform as a natural experiment (Swiss Leading House on Econo­ mics of Education Working Paper, no 83). Zurich: Swiss Leading House on Economics of Education. Joensen, J., et Nielsen, H. (2009). Is there a causal effect of high school math on labor market outcomes? Journal of Human Resources, (1), 171–198. Joensen, J., et Nielsen, H. (2013). Math and gender. Is math a route to a high-powered career? (IZA Discussion Paper Series, no 7164). Bonn: IZA. Joller-Graf, K., et Tanner, S. (2011). Integration geistig behinderter Sonderschülerinnen und -schüler in Regelklassen der Zentralschweiz (Forschungsbericht, no 27). Lucerne: PHZ. Joller-Graf, K., Tanner, S., et Buholzer, A. (2010). Integrierte Sonderschulung aus der Sicht der Regellehrpersonen. Revue suisse de pédago­ gie spécialisée, (5), 17–23. Jünger, R. (2008). Bildung für alle? Die schuli­ schen Logiken von ressourcenprivilegierten und –nichtprivilegierten Kindern als Ursache der bestehenden Bildungsungleichheit. Wies­ baden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Jurajda, S., et Münich, D. (2011). Gender gap in performance under competitive pressure. Admissions to Czech universities. American Economic Review, (3), 514–518. Jürges, H., Kruk, E., et Reinhold, S. (2013). The effect of compulsory schooling on health – evidence from biomarkers. Journal of Popu­ lation Economics, (2), 645–672. Jürges, H., et Schneider, K. (2006). Dynamische Lohneffekte beruflicher Weiterbildung. Eine Längsschnittanalyse mit den Daten des SOEP. Dans: M. Weiss (éd.), Evidenzbasierte Bildungspolitik: Beiträge der Bildungsöko­ nomie. Berlin: Duncker et Humblot. Jürges, H., et Schneider, K. (2010). Central exit examinations increase performance ... but take the fun out of mathematics. Journal of Population Economics, (2), 497–517. Jürges, H., Schneider, K., Senkbeil, M., et Carsten- sen, C. H. (2012). Assessment drives learning: The effect of central exit exams on curricular knowledge and mathematical literacy. Economics of Education Review, (1), 56–65. Juska-Bacher, B., Bertschi-Kaufmann, A., et Knech- tel, N. et al. (2011). Literale Praktiken im Unter­ richt der Schuleingangsstufe. Revue suisse des sciences de l’éducation, (1), 69–87. Kaestner, R., et Grossman, M. (2009). Effects of weight on children’s educational achieve­ ment. Economics of Education Review, (6), 651–661. Kahanec, M., et Králiková, R. (2011). Pulls of in­ ternational student mobility (IZA Discus­ sion Paper Series, no 6233). Bonn: IZA. Kam, C. D., et Palmer, C. L. (2008). Reconsidering the effects of education on political participa­ tion. The Journal of Politics, (3), 612–631. Kam, C. D., et Palmer, C. L. (2011). Rejoinder: reinvestigating the causal relationship bet­ ween higher education and political partici­ pation. The Journal of Politics, (3), 659–663. Kammermann, M. (2010). Job or further trai­ ning? Impact of the Swiss basic federal voca­ tional education and training (VET) certifi­ cate on the careers of low achieving young people. Education + Training, (5), 391–403.

Übersicht