Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

SKBF-CSRE Bildungsbericht 2014 DE

skbf | csre  Schweizerische Koordinationsstelle für Bildungsforschung 304   Literaturverzeichnis Schule. Die soziale Herstellung schulischer Wirklichkeiten (S. 211–229). Weinheim: Juventa. Isler, D., & Künzli, S. (2011). Untersuchung sprachlicher Praktiken in Familien und im Kindergarten: Methodologische und theore- tische Grundlagen. Schweizerische Zeit- schrift für Bildungswissenschaften, (2), 191–208. Jacob, B. A. (2002). Where the boys aren’t: non- cognitive skills, returns to school and the gender gap in higher education. Economics of Education Review, (6), 589–598. Jaeggi, J.-M., Nidegger, C., & Schwob, I. (2012). Le suivi de la mise en place du REP de 2006 à 2009. Note d’information SRED, (52), 1–12. Jaeggi, J.-M., & Osiek, F. (2008). Extension du réseau d’enseignement prioritaire à six nou- velles écoles genevoises. Deuxième rapport intermédiaire. Année scolaire 2007-2008. Rapport de recherche. Genève: SRED. Jaffé, P., Moody, Z., & Piguet, C. (2012). Enquête valaisanne: harcèlement entre pairs à l’école. Premiers résultats. Sion: IUKB. Jansen, A., Strupler Leiser, M., Wenzelmann, F., & Wolter, S. C. (2012). The effect of labor market regulations on training behavior and quality: the German labor market reform as a natural experiment (Swiss Leading House on Economics of Education Working Paper no 83). Zurich: Swiss Leading House on Econo- mics of Education. Joensen, J., & Nielsen, H. (2009). Is there a causal effect of high school math on labor market outcomes? Journal of Human Resources, (1), 171–198. Joensen, J., & Nielsen, H. (2013). Math and gender. Is math a route to a high-powered career? (IZA Discussion Paper Series Nr. 7164). Bonn: IZA. Joller-Graf, K., & Tanner, S. (2011). Integration geistig behinderter Sonderschülerinnen und -schüler in Regelklassen der Zentralschweiz (Forschungsbericht Nr. 27). Luzern: PHZ. Joller-Graf, K., Tanner, S., & Buholzer, A. (2010). Integrierte Sonderschulung aus der Sicht der Regellehrpersonen. Schweizerische Zeit- schrift für Heilpädagogik, (5), 17–23. Jünger, R. (2008). Bildung für alle? Die schuli- schen Logiken von ressourcenprivilegierten und –nichtprivilegierten Kindern als Ursa- che der bestehenden Bildungsungleichheit. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaf- ten. Jurajda, S., & Münich, D. (2011). Gender gap in performance under competitive pressure. Admissions to Czech universities. American Economic Review, (3), 514–518. Jürges, H., Kruk, E., & Reinhold, S. (2013). The effect of compulsory schooling on health – evidence from biomarkers. Journal of Population Economics, (2), 645–672. Jürges, H., & Schneider, K. (2006). Dynamische Lohneffekte beruflicher Weiterbildung. Eine Längsschnittanalyse mit den Daten des SOEP. In: M. Weiss (Hrsg.), Evidenzbasierte Bildungspolitik: Beiträge der Bildungs­ ökonomie. Berlin: Duncker & Humblot. Jürges, H., & Schneider, K. (2010). Central exit examinations increase performance ... but take the fun out of mathematics. Journal of Population Economics, (2), 497–517. Jürges, H., Schneider, K., Senkbeil, M., & Carsten- sen, C. H. (2012). Assessment drives learning: The effect of central exit exams on curricular knowledge and mathematical literacy. Economics of Education Review, (1), 56–65. Juska-Bacher, B., Bertschi-Kaufmann, A., & Knechtel, N. et al. (2011). Literale Praktiken im Unterricht der Schuleingangsstufe. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswis- senschaften, (1), 69–87. Kaestner, R., & Grossman, M. (2009). Effects of weight on children’s educational achieve- ment. Economics of Education Review, (6), 651–661. Kahanec, M., & Králiková, R. (2011). Pulls of international student mobility (IZA Discus- sion Paper Series Nr. 6233). Bonn: IZA. Kam, C. D., & Palmer, C. L. (2008). Reconside- ring the effects of education on political participation. The Journal of Politics, (3), 612–631. Kam, C. D., & Palmer, C. L. (2011). Rejoinder: reinvestigating the causal relationship bet- ween higher education and political partici- pation. The Journal of Politics, (3), 659–663. Kammermann, M. (2010). Job or further trai- ning? Impact of the Swiss basic federal voca- tional education and training (VET) certifi- cate on the careers of low achieving young people. Education + Training, (5), 391–403. Kammermann, M., & Hättich, A. (2010). Mit Berufsattest in den Arbeitsmarkt : Ergebnisse einer schweizerischen Längsschnittstudie über die Berufsverläufe nach einer zweijähri- gen beruflichen Grundbildung. Berufsbil- dung in Wissenschaft und Praxis, (5), 11–15. Kane, T. J. (2012). Capturing the dimensions of effective teaching. Student achievement gains, student surveys, and classroom ob­ servations. Education next, (4), 35–41. Kane, T. J., & Staiger, D. O. (2008). Estimating teacher impacts on student achievement. An experimental evaluation (NBER Working Paper Nr. 14607). Cambridge MA: NBER. Keller, F., & Moser, U. (2012). Schlussprüfung an der Volksschule des Kantons Basel-Stadt. Schlussbericht 2012. Zürich: Universität, IBE. Keller, K., & Grob, A. (2010). Mehr Qualität und breiterer Zugang. Zweitspracherwerb bei familienergänzender Betreuung von Vor- schulkindern. Psychoscope, (6), 8–11. Kerr, W. C., Greenfield, T. K., Ye, Y., Bond, J., & Rehm, J. (2013). Are the 1976-1985 birth cohorts heavier drinkers? Age-period-cohort analyses of the National Alcohol Surveys 1979-2010. Addiction, (6), 1038–48. Khambalia, A., Dickinson, S., Hardy, L. L., Gill, T., & Baur, L. (2012). A synthesis of existing systematic reviews and meta-analyses of school-based behavioural interventions for controlling and preventing obesity. Obesity Reviews, (3), 214–233. Klemm, K. (2009a). Klassenwiederholungen – teuer und unwirksam. Gütersloh: Bertels- mann-Stiftung. Klemm, K. (2009b). Sonderweg Förderschulen: Hoher Einsatz, wenig Perspektiven. Eine Studie zu den Ausgaben und der Wirksam- keit von Förderschulen in Deutschland. Gütersloh: Bertelsmann-Stiftung. Klemm, K. (2010). Förderung: mangelhaft. DJI-Bulletin, (90), 16–17. Klieme, E. (2006). Zusammenfassung zentraler Ergebnisse der DESI-Studie. Frankfurt a.M.: DIPF. Knecht, M. (2012). Integrative Sonderschulung blinder und sehbehinderter Schülerinnen und Schüler. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, (2), 29–35. Kobi, S., & Pärli, K. (2010). Bestandesaufnahme hindernisfreie Hochschule. Schlussbericht. Dübendorf: ZHAW. Kolland, F. (2002). Studienabbruch: Zwischen Kontinuität und Krise. Eine empirische Untersuchung an Österreichs Universitäten. Wien: Braumüller. Kollmuss, A., & Agyeman, J. (2002). Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? Environmental Education Research, (3), 239–260. Kramis, J. (2010). Externe Schulevaluationen 2005-2009 Ergebnisse und Empfehlungen. Luzern: Bildungs- und Kulturdepartement, Dienststelle Volksschulbildung. Kraus, K. (2001). Lebenslanges Lernen - Karriere einer Leitidee. Bielefeld: DIE. Kraus, L., Metzner, C., & Piontek, D. (2010). Alcopops, alcohol consumption and alcohol- related problems in a sample of German ado- lescents. Is there an alcopop-specific effect? Drug and alcohol dependence, (1-2), 15–20. Kristen, C., & Dollmann, J. (2010). Sekundäre Effekte der ethnischen Herkunft: Kinder aus türkischen Familien am ersten Bildungsüber- gang. In: B. Becker & D. Reimer (Hrsg.), Vom Kindergarten bis zur Hochschule (S. 117–144). Bielefeld: VS Verlag für Sozial- wissenschaften. Krueger, D., & Kumar, K. B. (2004). Skill-specific rather than general education. A reason for US-Europe growth differences? Journal of Economic Growth, (2), 167–207. Kunina-Habenicht, O., Lohse-Bossenz, H., Kun- ter, P. D. M., et al. (2012). Welche bildungs- wissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? Zeitschrift für Erzie- hungswissenschaft, (4), 649–682. Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (Hrsg.). (2011). Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV. Münster: Waxmann. Kunter, M., Klusmann, U., Dubberke, T., et al. (2007). Linking aspects of teacher compe- tence to their instruction: results from the COACTIV project. In: M. Prenzel (Hrsg.), Studies on the educational quality of schools. The final report on the DFG Priority Pro- gramme. Münster: Waxmann. Kuntsche, E., & Labhart, F. (2012). Investigating the drinking patterns of young people over the course of the evening at weekends. Drug and Alcohol Dependence, (3), 319–324.

Übersicht